Wok The Talk...

Wednesday, August 3, 2011

Scorching Heat ~ Iftar Day 1


Hari isnin adalah permulaan umat Islam sedunia berpuasa, tapi suami terpaksa bekerja...so masaklah ala~kadar untuk anak-anak. Sepulangan dari bertugas terkocoh masak kentang ball berkuah soup soto dan juga bubur lambuq kesukaan keluarga terchenta...

Kentang Ball
4 biji kentang USA (rebus dan lenyek, mudah empok enak rasanya)
daging cincang ikut sukahati
1 biji telur
garam dan serbuk lada sula secukup rasa
chopped spring onions
sedikit butter

Cara membuatnya saya masukan dan gaul segalanya dan masukan 30 minute di dalam esbok, supaya apabila sejuk mudah di kepal. Setelah di kepal, celurkan kedalam pukulan sebiji telur dan masukan kedalam oven selama 20 minutes at 180°C. setelah itu barulah saya sangar di atas non stick pan untuk mendapatkan kentang yang cantik...leceh? saya mmg suka buat kerja leceh ni...kerana saya tidak mahu kentang saya terburai...hehehehhe

Soupnya
Few slice chicken fillet, bawang besar dan bawang putih di hiris dan tumis sehingga wangi, masukan sedikit kayu manis dan 2 sudu rempah soup atau kurma. Pada saya tiada bezanya rempah soup dan kurma so saya mengunakan rempah kurma dan enak rasanya. Garam dan lada sula secukup rasa serta daun soup di cincang serta bawang gorengan


Oleh kerana ada belen nasi sahur yg telah mak simpan di dalam esbok, apa lagi buat buburlah kan mudah jerr. Elakkan dari membazir.

Bubur Lambuq
2 cawan nasi. Tumis hirisan bawang besar, bawang putih, halia, bunga lawang dan kayu manis sehingga wangi. Masukan 2 sudu rempah kurma dan daging cincang serta tanak selama lebih sejam lamanya with air secukupnya. Garam dan serbuk lada sula secukup rasa. Tabur hirisan daup soup bawang dan bawang gorengan.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...