Wok The Talk...

Sunday, March 20, 2011

Iktibar dari kejadian yang menimpa Japan


Biasalah berjalan di coti sekolah nih mestilah juga ada jalannya... tak jalan tidaklah sahkan.  Tapi berita mengenai Japan tsunami itu adalah peristiwa hitam pembuka tahun 2011. Insaf teramat apabila melihat keadaan Jepun melalui berita, suratkhabar dan juga melalui media internet serta luar negara.

Kasihan melihat musibah yang menimpa mereka. Terputusnya bekalan letrik serta bekalan air minum. Kita di sini berhoyeh-hoyeh kerana air yang banyak melimpah-ruah. Abundance of food...Mak nasihatkan anak-anak makan tu biarlah berpada kawal diri, ingat masyarakat Jepun yang mengalami musibah.

Kelak jika sesuatu menimpa tidaklah badan kita tu terkejut sangatkan jika tiada makanan... sesal dulu berpendapatan sesal kemudian tiada gunanya... lihat lah bagaimana coolnya msayarakat jepun menghadapai musibah dengan tenang sekali...kerana cara hidup mereka yang penoh dengan kesederhaaan. 

Salah seorang kakak ipar saya pun berbangsa Jepun, orang nya lembut berbahasa dan juga tidak pernah membazir apa jua walaupun datang dari keluarga yang mewah. Orang kita tak mewah pun baut-buat mewah ... ramai yang suka men~slide card pelestik untuk menunjuk kemewahan pada orang lain. Apa kah perlu kita berbegitu sepanjang hayat kita? Hidup di bebani hutang sepajang hayat.

100 ways to save the environment ~ bacalah nih mesti best!

Mak coba terapkan bukan semua tapi berperingkat untuk mengajar anak-anak erti kehidupan susah. Tak dapat banyak sedikit pun jadilah. Abang dan adek pun Mak selalu kene ingatkan. Yelah hidup haruslah berpesan-pesan. Jika dulu kita tidur ber~aircon berblanket sedap menikmati nyaman berletric tanpa mengingati orang yang dalam kesusahan, ada yang kehilangan rumah, harta bende dan lebih dahsyat telah hilang keluarga serta tempat bergantung. Dari itu, dah berapa tahun ini Mak hentikan pengunaan aircon. Cuaca sekarang pun cuaca yang baik, bersepoi bahasa with kipas sudah memadai.

Rumah kami mempunyai banyak bilik. Kami tidak mengunakan semua bukan...? So lampu dan letrik seringlah di jaga. Only use electric appliances when you need them. Bila mandi tak payahlah pakai air panas. Masa kami kecil pun kadangkala di rumah arwah nenek ada tempayan dan perigi airnya sejuk dan menyegarkan. Cuaca kita dahlah humid nak pakai air panas? SubhanaAllah... tak payahlah buang karen jerr... coba-cobalah hilangkan manjer tu mandi air sejuk pula. WINK*

Air panas bisa memudaratkan kesihatan... nanti susah nak kuwus! Tak caya tanya lah saya... hahahahhaha gurau jerr...

There are proven benefits of cold showers and I totally agree because I am a great fan of cold showers and alhamdullillah my hair masih hitam insyaAllah even though I'm almost mid 40s soon... read this and artofmanliness... these info really good for man and woman... bacalah ada lelaki dan wanita baru berusia awal 40an dah loheh semacam... please para isteri help each other please jangan degil please! Jangan fikir mekap boleh MEMANCAR keserian wajah...


Sekian dah penat mak berletiaq... MARI KITA PERANGI PEMBAZIRAN!
Jikalau pown you love each other sooooo much buatlah sesuatu sebelom terlambat... love sahaja tidak mencukupi... indirectly you are killing each other with your superseded actions you called LOVE!

2 comments:

  1. Tsunami sesuatu yg menggerunkan selepas tsunami 2004 zu selalu bayangkn bagaimana agaknya klu tsunami ini terjadi pada diri sendiri sehinggakan susah nak tidur bila mengingatkannya dan skrg ianya berlaku lg d tahun 2011 sesuatu yg benar2 m'insafkan.

    ReplyDelete
  2. sungguh menginsafkan ya zu...sama2 kita ambil ikitbar dari kejadian yang berlaku...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...