Wok The Talk...

Friday, July 9, 2010

Asam Pedas Ikan Duri


Somi saya sangat suka makan Asam Pedas Ikan Duri...I oso dunno why? Mungkin dia ada affair gan ikan duri Giant?...AJAIB?!

... hahahahahaha saya mmg kuat merepek...paham-paham ajerlah ya.

Bahan tumisannya
3 biji lada merah
4-5 lada kering
(direndam dgn air panas hilang kotoran dan lembut)

Seulas kunyit idop
Sedikit belacan
(nak kata sebesar ibu jari kang lain pulak sbb jari-jari saya sgt kecik dan kontot...sedikit ajaib compared to badan saya)
3 biji bawang kecil
1 biji bawang putih
...bahan-bahan di atas ini di kisar dengan blender cepat sikit halusnya jgn tumbuk kang bila masa nak makan...kebulur lambat!!
Lada hitam di tumbuk halus
Daun bawang
Air Asam setengah chawan
1 keping stok ayam knorr*

*dalam masakan saya, saya suka letak stok cik knorr nih sbb saya tak pandai agak2 garam dan selalu terlupa . dengan adanya cik Knorr saya jarang lupa sbb packetnya yang kiut dan menawan kalbu...so 1 keping stok Knorr nih memang cukup untuk masakan kecil untuk kami berdua laki bini. Anak-anak saya sangat cerewet bab makan mereka ada makanan kanak-kanak ribena tersendiri.

Cara-caranya
Tumis bahan yang di kisar dengan rajin sehingga bau haruman semerbak wangi. Tabur lada hitam halus dan continue menumis lagi. Kalau boleh dah mula bersin baru stop. LOL! Satu chawan air dan setengah chawan air asam yg agak pekat. Ikan duri kene lebih air asam kalau tidak nanti hanyir dan tidak berapa sedap. Masukan ikan duri dan stok cik Knorr, tanak dalam beberapa ketika. Ikan duri tidak mudah hancur dan kene masak agak lama sedikit sehingga kuah menjadi cantik dan berseri indah.

Kemudian boleh lah letak Ladies finger ke atau hanya daun bawang seperti apa yang saya lakukan ini...Selamat Maju Jaya


2 comments:

  1. weekend ni nak masak ni la mommi.. hehhee.. ikan duri tu ikan ape mommi? kalu tuka ikan boleh x?

    ReplyDelete
  2. Dory ikan apa pun boleh lah yang...asal ikan...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...