Wok The Talk...

Thursday, July 8, 2010

Lemak Ketam Nenas


Sejak kecil saya sangat suka makan makanan laut. Ketam, sotong, udang, lala dan ikan adalah makanan yang saya gemari. Waktu saya kecil saya seperti kanak-kanak Afrika kurus kedengking. So arwah mak saya selalu motivate saya dengan memasak makanan kegemaran saya.

Salah satunya adalah Kuah Lemak Ketam bernenas ini. Kalau mak saya masak saya akan berlonjak-lonjak kegirangan. Ini adalah resepi ibu terchenta saya.

Bahan-bahannya
4 ekor Ketam Renjong dicuci bersih
2 sudu besar udang kering (di rendam dahulu agar lembut serta kotoran hilang)
3 bawang kecil
1 bawang putih
1 batang serai di titik
lada padi ikut sukahati
sebesar ibu jari kunyit hidup
beberapa potong nenas di potong ikut sukahati juga
secubit belacan dan garam secukup rasa
1 asam keping kecil sahaja (optional)

Bahan-bahan seperti bawang, udang kering, lada padi dan kunyit saya di tumbuk halus. Tumbuk memakai lesung batu lagi enak rasanya daripada memblender. Kenapa? ntah saya pun tak tahu, mungkin rasa batu lebih sedap dari rasa karen....har har har...

Adakala saya menumis adakala saya hanya rebus sahaja bahan-bahan tadi. Kedua cara di sebut boleh mendatangkan hasil yang serupa. Jika anda tidak suka menumis rebus sahajalah kan...satu trick santan jarang saya letak dahulu. Apabila bahan tadi sudah mendidih di dalam periok masukan ketam dan nenas. Selang beberapa minute saya masukan santan pekat dan saya kacau. Untuk santan tidak pecah jgn tinggalkan mengelegak nanti kuahnya tidak cantik dengan santan berpecah belah. Kacau rata untuk beberapa ketika dan tutup.

Mudah sahaja.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...