Wok The Talk...

Saturday, July 17, 2010

Satay Goreng


Ini recipe ala kodok sebab bahan agak berkurangan. Saya sebenarnya tidaklah berangan nak makan satay goreng. Akan tetapi bila suami saya bersuara dah lama tak makan satay goreng. Maka otak saya pun berjalan lancar. Why not? Cuaca di luar sana masih merembes hujan ayam-ayam. Agak malas saya nak ke pasar. Walaupun pasar cuma sepoloh minit sahaja dari rumah saya. Dasar pemalas...har har har

Saya jengok dalam esbok saya ada daging batang pinang sebatang. Apalagi otak saya keluar munger-munger idea. Jintan manis saya telah lama habis. Ahh takpelah...NO Sweat kata omputih.

Bahan-bahannya
200g daging lembu saya hiris halus
1/2 bawang besar
2 ulas bawang putih
sehiris halia
sudu kecil ketumbar (jintan halus bo liao lor)
sedikit kunyit serbuk
garam dan lada sula secukup rasa
1 sudu besar gula
(semua bahan di atas di kisar halus kecuali potongan daging)

Saya perapkan bahan kisaran tadi bersama daging lalu di gaul rata di dalam esbok selamat 1 jam. Setelah itu baru saya mengorengnya didalam minyak yang agak panas. Oleh kerana daging pinang sebatang agak cepat masak jangan lah mengoreng lama sehingga hitam...ala kadar lah ya.

Hiasan 
Suami saya suka satay goreng di makan dengan perahan lemon dan salad. Saya pun suka juga tapi anak bujang saya sangat cerewet dia anti Lemonde LOL. So saya potik gambar semunyik-semunyik buat tatapan semua...

Makan jangan tak makan...nak makan kene lah masak...Chaiyok!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...