Wok The Talk...

Thursday, July 8, 2010

Mee Bakso


Hah Mee bakso nih makanan orang jawa katanya. Saya pun ada darah Semarang maram perabu kapunden marang sekeper dan juga Bugis. Ntahlah ya campur aduk punya bangsa.

Tapi tidak lah pandai berbahasa jawa. KAPUT....katanya mee bakso originality dari orang jawa dan kuahnya setenang-tenang air swimming pool. Akan tapi saya punya penoh kocakan berwarna warni. Tanpa warna apalah sedapnya...pada hemat sayalah.

Jom Bikin Mee Bakso nih dengan jayanya...


Mula-mula pergi pasar belilah meatball dan juga Singalong along punya black pepper sauce tanpa ini berdua...pada saya Mee Bakso takkan menjadi...

Bawang besar sebiji dua tengok muatan di cincang dadu
Bawang putih 3 ketulan di hiris halus
Sedikit hirisan halia
Serai sebatang di titik
1 cube chicken Knorr
3-4 sudu besar sos black pepper (agak pedas juga)
1 susu besar kicap pekat manis
Sepacket mee kuning...

*dunno whylah kan I've tried using rice noodles and spaghetti but not as nice as mee kuningan ini...

Tumis the bawang-bawang sehingga harum dan sedikit garing, with dua sudu besar minyak masak. Boh Air 4-5 cawan. Masuk sos dan segalanya dengan sukahati. Kuah dan mendidih baru masukan Meatball. Tunggu didih sehingga meatball loncat-loncat kegirangan baru kira dah masak. Mee dan Taugeh di rebus dengan air mendidih.

Hiasan bawang goreng di taburkan dan juga daun sop bawang.

Manakala resipi lada kicapnya sgt mudah...beberapa ketul cili padi dan juga dua butir bawang putih sesudu gula kasar dan dua sudu kicap masin di blender halus. DAH HABIS.

Selamat mencoba.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...