Wok The Talk...

Saturday, February 5, 2011

Kuih Bakar Berlauk


Ini adalah permintaan abang-abang Mak. Dulu pernahlah bikin tapi dah lama juga... mak pun dah lupa bila. Tapi kerana acuan Mak telah hilang di sambar ngak tahu sape ya?... Mak terpaksa pinjam acuan kakak Mak yang pakar bikin kuih.

So tadi Mak bikin dengan tekun... tapi Mak taklah bakar atas api... hahahahha seperti biasa Mak playcheat... tak kuasa mak nak berganggang atas api dan nak bertutup bagai nak tunggu masak... kang bawah kuih tu terbako berlubang dan hanguih!... so, Mak masuk jerr dalam oven cepat, mudah da timer lagi!

Mak ada simpan buku resipi lama dulu buku cover keras tu... buku tu dah mula di makan dek latat... congkah-mangkih Mak tulis asal boleh ntah resepi dari mana-mana... mungkin sepanyol...afrika....uganda..ntahlah dah lufer samasekali.

Sodang dok belek-belek tu tetiba ada silverfish terpelanting buku tu jatuh... Mak takut gan silverfish nih....ngeri siot! Then Mak terjumpalah Pak Ismethnya resipi di FBnya... nkorang boleh ikut cara Pak Ismeth nih lebih best kot. SubhanaAllah ini pak Ismeth memang tak lokeklah dengan resipi... santai dan best mudah jerr so Mak combined resipi... lebih-lebih lagi bab mentega tu dan sukatan yang berlainan sedikit... ikut buku lama Mak...


Seperti biasa Mak tukar orang punya resipi sikit jerr tak banyak sikit jerr...hihihihi...  I normally follow my intuition dalam masak memasak.

Bahan-bahannya
500mlm santan Kara
400g tepung gandum
4 biji telur besar
2 sudu planta
air secukup (agak jangan terlalu cair atau terlalu pekat)
garam dan lada sula secukup rasa

Intinya
300g daging cincang
4 biji garlic hiris halus
6 biji bawang kecil hiris halus
1 sudu rempah kari
1 sudu lada kisar (optional)
2 sudu besar udang kering (rendam dan kisar)
hirisan lada merah secukupnya
parsley hiris halus (kali ini kurang sebab takde stock coti CNY dah)


Caranya
Tepung, telur, butter, santan, garam dan lada sula di gaul sehingga menjadi batter. Setelah di gaul rata saya masukan bahan ini ke dalam blender dan putar-putar kasi halus dan cantik, sebagaimana saya melakukan untuk membuat roti jala. Mudah bukan? Sesudah ianya tidak bergentel saya tambahkan air kacau lagi sehingga batternya nampak elok tidak pekat dan terlalu cair. Kenelah agak-agak ya...susah saya nak terangkan sukatan metric airnya. Fhening!

Cara membuat intinya
Tumis bawang, garlics, udang kering kisar dan lada kisar sehingga cantik masukan daging cincang tadi bersama rempah kari. Setelah hampir kering masukan hirisan lada masak sehingga cantik berseri. Angkat dan masukan chopped Parsley.

Please pre-heat oven at 220ÂșC together with the acuan using the lower burner. Sapu acuan dengan butter atau minyak masak mengunakan daun pandan agar wangi. Bakar kuih hanya selama 10-12 minutes sahaja. Mengunakan lidi satay untuk mencungil kuih tersebut....oh sangat mudah.

Tapi lain oven lain kerenahnya... adjust accordinglylah ya...

Mak malas nak susun-susun parsley gan lada cantik-cantik kat kuih bakar... sebab Mak nak cepat ada doa selamat tadi selepas sholat jumaat... mak campurkan sekali gus...jika anda telaten dan ada masa buatlah cantik-cantik ya...

4 comments:

  1. ooo rupanya telur kat inti tu gaul mentah2 ye kak Gee? ingatkan jadi mcm telur dadar.. wah.. sedap sungguh tgk roti boyan lama teringin tp baca resepi tak paham2 huhuhuhu tqvm 4 the recipe

    ReplyDelete
  2. aha Gee gaul mentah jer gaul jadinya cantik...

    gee salah komen kat entry kuih hahahahhaha takpe kgee pun selalu salah masuk!

    ReplyDelete
  3. eh ayseh.. terkomen kat kuih bakar la pulak.. aduii.. sorry.. matapun ngantuk semalam sbb mkn ubat byk huhuhuhu

    ReplyDelete
  4. tulah musim sakit nih gee...kgee pun demam kepialu!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...