Wok The Talk...

Thursday, August 12, 2010

Es Al Phukat Avocado....

Saya memang teringin sangat nak bikin sama ini dessert...tapi selalu lufher maka ada hikmahnya di bulan puasa yang mulia ini...macam-macam idea sudah terbit 'ting ting tong' kat kepala otak berdengung saya. So secepat kilat saya lungsuri recepi yang berbagai.

Maklumlah saya juga seorang yang sgt cerewet tentang pemakanan so saya ubah suai ikut sukahati dan selera saya...

Bahannya
2 biji avocado (untuk 4 serving)
1 cup yogurt
1/2 cup HiLo milk
2 tbsp sugar
1 keping kecil gula melaka
Hershey Choc Syrup
Cocoa for topping
Strawberries for toppings too
Option jika tidak suka gula dan skim milk boleh tukar kepada condense milk. Saya tidak mengemari condense milk.

Pilih avocado yang masak. Jika anda ingin kenali bagaimana rupa avocado yang ranum sila lihat kulitnya yang hampir kehitaman dan jika di picit dia agak lembek. Scoop avocado dan masukan dlm blender bersama gula dan susu (jangan campur air ya). Gula melaka di masak dengan sedikit air sehingga pekat.

Penyediaan dua scoop yogurt dilapis dengan gula melaka, setelah itu ambil dua atau tiga scoop avocado yg telah di blender tadi. Sira Hershey Choc Syrup dengan sukahati serta taburkan cocoa maupun milo diatasnya...hiasan strawberries atau sewaktu dengannya...chilled for 15minutes or more for best result.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...