Wok The Talk...

Sunday, August 22, 2010

Nasi Ayam Penyet ala Kualiburuk


Ada orang tanya kenapa saya rajin sangat masak itu dan ini. Sebenarnya saya sangat cerewet bila makan di luar lebih-lebih lagi masakan mamak. Sering terjadi lepas saya makan di luar perut memulas bagai nak gila lalu cirit birit. Makanya saya agak serik.

Lagi pun saya ingat pesan arwah mak saya sambil kita masak untuk suami dan anak-anak kita mengaji Al Quran dan doakan kesejahteraan mereka pasti akan mendapat pahala, lebih-lebih lagi di bulan puasa yang mulia lagi mendapat keberkahan dunia dan akhirat amin.

Begitu juga dengan anak-anak kita secara tidak lansung kita mengajar anak-anak erti hidup berjimat-cermat. Kata abangngah saya jika anak di beri makan, makanan luar sahajerr...anak akan suka hidup di luar dari duduk di rumah walluallam saya selalu mendengar nasihat dari orang yg lebih tua dari saya.

Saya juga dapat menolong suami berjimat cermat untuk masa tua kami. Suami saya jenis yang sgt baik hati saya nih hampir tidak pernah di marahi tapi atas kesedaran saya sendiri dan mentelah pula kami bukanlah muda lagi esok lusa jika di takdirkan sakit pening bagaimana?

...Beringat-ingatlah semasa masih sehat...masih kuat dan masih ada rezeki...insyaAllah.

Baiklah dah puas ngomel ...today saya masak nasi ayam penyet versi kualiburuk. Semua orang tahu masak nasi ayam saya cuma nak bagi recepi ayam rempahnya sahaja.

1 ulas bawang besar
4 ulas bawang putih
2 batang serai
sebesar ibu jari halia
sebesar ibu jari kunyit hidup
satu Jintan kasar dan satu sudu ketumbar
(Bahan di atas di blender halus)
Sedikit kayu manis
1 packet kecil santan
Sekor ayam di belah 8
1 sudu rempah ayam
1 sudu lada kisar (optional)
Garam gula dan lada sula secukup rasa.

Setelah ayam di cuci di rebus bersama bahan yang di sebut di atas tanpa menumis. masukan kesemuanya dan masak sehingga ayam empok. Apabila sudah sebati rempah ratus bersama ayam tadi tutup api dan biarkan ianya sejuk dahulu about 1 hour.

Jika sudah sedia untuk makan makan gorenglah ayam yang telah berempah tadi sehingga garing. Perlu di ingatkan ayam rebusan tadi akan melatop-latop minyak di kuali. HAHAHAHHAHA jgn cakap saya tidak warning tapi ENAKnya tiada terperi...

Nasi ayam penyek nih sgt mudah anda boleh goreng tahu tempeh atau hati pedal ayam dengan mengunakan rempah ayam tu sgt sedap ok. Lastly, sambal belacannya harus di tumis dengan minyak yang sedikit baru Kaw kaw!

2 comments:

  1. wahh mmg menarik betullaa nasi ayam penyet ini....

    ReplyDelete
  2. yeke betul?...maklumlah kita orangn JOWO! LOL

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...