Wok The Talk...

Sunday, August 15, 2010

Onde-Onde

Saya memang gemar onde-onde. So dah lama ingin membuatnya baru kini berkesempatan. Maklumlah terkadang kita sebok sangat mengurus rumahtangga dan juga saya bekerja so selalu tiada peluang keemasan untuk membuatnya.

Buat Onde-Onde nih bukan lah rumit sangat.

Bahan-bahannya
1 cup tepung pulut
200ml cup santan or just air pun ok juga
(can be more agak2 lah ya)
Gula melaka sebagai intinya
Pewarna ikut sukahati andalah...
Saya lebih gemar mengunakan santan kerana ianya agak lemak dan cantik jadinya dan mudah di uli.

Kelapa parut saya kukus agar tahan lama dan enak rasanya. Saya kukus kelapa parut dengan sedikit garam. Itulah sebab apabila membuat doh onde-onde saya tidak bubuh garam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...