Wok The Talk...

Thursday, August 12, 2010

Su'un Salad ala Thai...


Actually saya ubah suai dari asal Tang Hoon salad. Ini adalah peberet dish somi serta kawan-kawan saya. Jika mengikut cara orang thai masih byk lagi ramuan seperti dedaunan ulam untuk Santapan. Tapi al maklumlah semlm masa saya bikin ini Su'un banyak mende tarak...so saya ubah suai ikut suka hati saya lah...

Bahannya
Su'un ikut bape byk yang anda suka dan di rendam
2 sudu besar udang kering di rendam
2 biji bawang putih
3 biji lada padi (di tumbuk bersama udang kering dan bawang putih) 
4 biji limau kasturi (lemon pun ok saya suka kasturi kerana dia masam-masam manis)
1 sudu besar sos ikan thai
2 ekor udang besar dan sotong di rebus airnya di ambil buat masakan
Hirisan bawang besar
1 sudu besar gula
Cendawan shiitake

Cara-cara membuatnya mudah
Rebus udang dan sotong setelah di hiris ketepikan air rebusannya.Tumis tumbukkan udang kering, lada padi dan bawang putih mengunakan non stick pan or kuali dengan minyak yang amat sedikit sahaja about 1 teaspoon of minyak. Larutkan bersama air perahan limau kasturi dan air rebusan udang sotong. Kulit limau kasturi di hiris dan campur sekali. Masukkan Su'un, gula, shiitake mushroom dan segala bahan selanjutnya dan gaul rata. Jangan lupa sos ikan dan hirisan bawang semuanya. A pinch of salt and pepper mudah sahaja.

Sayuran seperti ocra, carrot dan hirisan bawang itu hanya di sauteed bersama minyak zaiton dan blackpepper sekejap sahaja agar segar...SIAP!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...