Wok The Talk...

Monday, August 9, 2010

Sambal Tumis Udang Petai bertempoyak...


Kalau saya masak saya jarang bersukat-sukatan sebenarnya saya masak jenis campak mencampak sahaja...tapi kerana ada blog masakan saya agak2 lah sukatannya camne kan...

Saya  pernah mengikuti rancangan tv masakan Chef Wan...dan saya agak agreelahkan dengan cara beliau menerangkan bahawa bila kita masak...secara tidak lansung kita selalu ubah suai kalau hanya ikut buku sahaja selalunya masakan kita kurang menjadi, akan tapi jika kita masak ikut suka hati selalunya menjadi...

Tulah cara kita bukan saya nak ckp saya masak serupa Chef Wan...tapi saya begitu juga kalau masak...saya jarang ikut cara dalam buku tapi saya selalu ikut citarasa sendiri yang hancai bocai...sukahati sayalah...jadilah pulak...hahahahahahaha

Sosek-sosek meh tgk resepi nih...

Udang besar 6 ekor
Saya blender sebiji bawang besar
3 biji bawang putih
6 tangkai lada kering
kunyit sedikit
dan belacan secukup rasa

sedikit ikan bilis
8 ketulan petai saya belah dua
satu sudu kecil tempoyak
garamg dan gula secukup rasa...

Pertama saya goreng ikan bilis biar garing sedikit...then saya tumis semua bahan yg saya telah blender tadi dengan minyak dan sehingga bau harum then masukan udang, petai dan juga tempoyak...last garam gan gula secukup rasa....senang jerr...esok2 recipe saya pasti berubah lagi...ikut sukahatilah ya...hahahahahhaha...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...