Wok The Talk...

Monday, August 9, 2010

Lemak pucuk ubi berkeledek...


Ini masakan arwah ibu saya yang somi saya sungguh gemari...jikalau saya masak atau makan lauk nih maka akan meleleh lah airmata saya teringat arwah ibu saya...tapi lauk nih mmg sedap makan dengan ikan goreng, jengganan dan sambal belacen....aummmmm....


Resepinya

Pucuk Ubi di rebus sehingga empok bersama seketul keledek Jepun

Manakala kuahnya pula
sesudu besar udang kering
sesudu besar ikan bilis
(kedua bahan ini di rendam dahulu untuk membuang kotoran dan juga melembutkannya)
6 biji lada padi hijau dan 6 biji merah
Kunyit idop sebesar ibu jari
bawang besar dan bawang putih
belacan 1 inchi
di blender agak halus bahan di atas
Satu kotak kecil santan
Garam secukup rasa

Saya masak mesti letak belacan sebab saya rasa belacan adalah kemestian dalam masakan saya...

Saya tidak menumis saya rebus jerr bahan2 tadi sehingga didih saya masukan pucuk ubi yang saya dah rebus dan hiris halus dan potong kecil keledek. setelah semuanya larut dan mendidih baru saya masukan santan dan kecilkan api saya kacau sehingga masak.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...