Wok The Talk...

Monday, August 16, 2010

Kueh Baulu Tradisional


Arwah mak kita dulu nak pukul telur gan gula pakai pasu. Kami sembilan adek beradek maka kami pukul lah dan take turn sebab mak kami jika membuat kuih baulu bertin-tin besar biskut Khai Hong tu takde botol-botol punya. Satu tin besar untuk makan di bulan puasa dan lagi satu tin besar untuk raya...tapi dua-dua pun kami bedal....hahahahahaha nostalgic sungguh!

Saya sememangnya tidak pandai membaut kuih raya. Selalu kakak dan kakak-kakak ipar saya yang ramai itu beri sebotol sorang sudah menjadi muai. Seminggu yang lepas kakak saya panggil saya kerumahnya dan mengajar saya macam mana nak buat kuih baulu ini. Memang tak terpikir langsungkan nak belajar...Alhamdullillah berkat.

Ropanya resepinya sgt mudah.

Bahannya 
10 biji telur yang besar
380gm gula
200gm tepung gandum
Sedikit essence Vanilla jika mau
Sedikit baking powder


Almaklum dah canggih kami tak lagi pakai pasu. Sekarang kami pakai mixer power ranger. Pukul telur dan gula sehingga kembang dan pekat. Apabila telah yakin telur dan gula kembang dan cantik masukan tepung dan baking powder tadi serta vanilla essence kedalam adunan dan gaul rata.
Saya tetap mengunakan acuan klasik tapi saya mengunakan oven bukan kayu arang seperti orang dedulu. Terlebih dulu warm up oven anda selama 10 -15 minutes. Set Oven 160 degrees (ikut oven memasing ya). Sapukan butter pada acuan sebelom masukan adunan. Setiap kali nak bakar, kita kenelah rajin sapu butter lagi agar tidak melekat dan cantik berseri indah permai!

Baulu masak lebih cepat apabila mengunakan oven...so jgnlah terkocoh-kocoh karang ada pangkat sarjan di lengan anda...saya dah dapat pun hahahahhahahaha.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...