Wok The Talk...

Sunday, August 15, 2010

Popiah ohh Popiah...


Anak saya sebut 'Popiak'...hahahahah saya suka masak kalau ada yang suka makan. Yelah jadi ibu nih kenelah pandai masak. Asyik nak makan kat luar jerr...papa kedana lah somi kita nanti. Walaupun saya bekerja bab makan nih mmg saya tidak pandang remeh. Orang boleh kata takde masa takde time dan malas....saya pun selalu malas juga (lebih-lebih lagi time baru dpt gaji asyik-asyik nak beli jerrr)..penat janganlah ckp tapi bila tengok muka somi dan anak-anak yang mula membesar dan kuat makan....adeh tak sampai hati...

Okaylah ngomel pulak..oklah resepi saya byk tertunda gambar dah byk tapi masih lagi liat nak post kat blog nih...al maklumlah puasa...hehehehheheh Sebok bebeno!

Resepi saya pada hari ini adalah Popiah or popiah basah kata orang sini. Saya bikin inti nih ikut citarasa saya sendiri maybe may not suit others.

Kulit popiah ini di buat pun boleh di beli pun boleh. Resepi untuk kulit Popiah saya dapat dari internet mudah sgt rupanya. Hanya tepung gandum secubit garam dan air...insyaAllah saya akan coba but not now


Bahan intinya
Sebiji sengkuang di potong panjang dah halus (hiris)
Sebiji carrot juga di parut kasar
4 Shiitake Mushroom hiris
2 sudu besar udang kering di rendam
1 Bawang besar
3 ulas bawang putih
1 biji lada merah
(udang dan bawang di blender kasar)
Garam dan lada sula secukup rasa ( atau gunakan kicap masin pun boleh)



Tumisan bahan yang di blender tadi di tumis dengan minyak yang sedikit, saya gunakan kicap pekat manis ABC (lain pun ok juga) garam dan lada sula secukup rasa. Masukan sengkuang dan carrot masak sehingga kering.

Bahan lain
Udang di salai
2 biji telur di dadar
Petis Rojak buah
Sambal belacan atau sambal apa jua
kekacang yang di tumbuk halus

Dah siap jika ingin tambah petis dan kekacang silalah selamat mencoba...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...