Wok The Talk...

Saturday, October 30, 2010

Bihun Goreng Putih...


Waktu saya kecil, saya memanggil makanan ini mee hoon putih. Saya seorang yang simple tentang makanan. Saya amat jarang makan, makanan yang berat-berat seperti daging lembu maupun kambing. Sesekali oklah juga mungkin sebulan sekali. Selanjutnya saya suka bersantapan makanan yang simple. So janganlah berkecil hati dengan saya, lain orang lain caranya. InsyaAllah.

Resepi Bihun Goreng Putih
Mee hoon sepaket di rendam sehingga lembut
8 ulas bawang putih di tumbuk bersama
segengam udang kering yang telah di rendam terlebih dahulu
200gm daging cincang
fish cake ikut suka rasa di hiris
udang hidup di buang kulit dan di potong kecil
sausages di hiris halus (optional)
sebiji telur
garam dan lada sula secukup rasa
hirisan lada merah dan bawang goreng sebagai hiasan dan enak rasanya,

Tumis tumbukkan rencah. Masukan daging cincang dan juga udang. Secawan air mentanak sehingga mendidih. Masukan hirisan fish cake serta mee hoon. Selalunya untuk memudahkan kerja membalik meehoon terlebih dahulu di gunting-gunting. Setelah itu di gaul rata semuanya, ambil sebiji telur atau dua biji ikut sukahati pecahkan di tepi bila masak di gaul keseluruhannya berserta garam dan lada sula.

Masakan mudah adalah pilihan saya.

Buat Pedoman
Firman Allah dalam surat al-A’raf ayat 31 berfirman:
”Makan dan minumlah, tapi janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan”. Dan juga di surat Thaha ayat 81:
”Makanlah diantara rezeki yang baik yang telah Kami berikan pada kalian, dan janganlah melampaui batas padanya”.
Sementara Rasulullah saw sendiri telah memerintahkan untuk mengatur waktu makan dan berpegang teguh pada etika, sebagaimana sabda Beliau:
”Kami adalah orang-orang yang tidak makan kecuali setelah lapar, dan bila makan kami tidak sampai kenyang”.
Bila saya makan bersama keluarga saya selalu bercerita pada anak-anak saya, bagaimana kehidupan rasullullah yang selalu kelaparan dan sering berpuasa. Baginda Rasullullah s.a.w mempunyai sifat terpuji, sering mendahului orang-orang yang memerlukan. Tidak dapat banyak, walau sedikit pun kebajikan dapat kita tunaikan, insyaAllah di berkati sepanjang hayat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...