Wok The Talk...

Thursday, October 28, 2010

Sambal Sardine...


Dulu saya hantu sardine, tiap hari pun nak makan lauk sardine. Kalau nasi panas-panas saya gaul semuanya dan makan bersuap sudu nyaman sambil tengok tv.

Dulu mak saya yang masakkan untuk saya. Menjak beliau dah tiada tiap kali saya masak sardine tak sebest arwah mak punya. Lama-lama saya give up. Seorang teman ajar saya letak air asam. Saya pun coba ermm sedap...tapi masih ada yang kurang kot. Lama gitu saya tanya kakak-kakak saya arwah mak masak sardine kenapa sedap sangat. Rupanya bahan 'secret recipe' ibu saya adalah perahan air limau kasturi! lagi satu jika takde limau kasturi beliau mengunakan sedikit cuka.

Resepi Sardine Lazat
Sebiji bawang besar di hiris
Dua biji bawang putih di hiris
Beberapa biji lada padi
Sedikit halia di hiris
secukup garam, secukup gula
sedikit kunyit serbuk
air perahan limau kasturi
satu sudu kecil lada kisar
Satu tin sardin cam ayam kloq-kloq (belanda) sardine lain tak best arrr

Bahan-bahan di tumis sehingga cantik. Masukan sardine tunggu hingga mendidih. Last baru masukan air perahan limau kasturi tadi. Menjak itu saya mendapat sardine kegemaran saya. Yabedabeduuuuu!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...