Wok The Talk...

Thursday, October 14, 2010

Salmon Garlic Butter Sauce

Kita sebagai manusia yang beragama Islam wajib memahami konsep dan tata cara makan mengikut ajaran Islam.

Umumnya memasak adalah tugas dan makan adalah keperluan hidup. 
Manusia bekerja mencari rezeki demi mencari sesuap rezeki. 
Memasak untuk keluarga merupakan satu ibadah. 

Makan yang banyak dan berlebihan boleh mengakibatkan kemudaratan.

Berlebihan merupakan budaya yang tidak disukai Allah. Sebagaimana yang disinggung dalam Alquran, yang artinya:“ Dan Janganlah kamu sekalian berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan.“(QS. Al-An’am/6:141)
Dan Mubazir adalah perbuatan yang sangat dilarang dalam islam, bahkan diidentikkan sebagai saudara setan. Sebagaimana firman Allah yang Artinya : 
Dan janganlah kamu menghambur-hamburkan (hartamu) secara boros. Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara syaitan. (QS: Al-Isra/17:26-27)
Kalau kita dilarang berlebihan, maka seharusnya pula kita makan dan minum menurut kadar cukup. Rasulullah mengisyaratkan dalam sebuah sabdanya: 
‘’ Tidak ada suatu tempat yang dipenuhi oleh anak Adam yang lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah bagi anak Adam itu beberapa suap makanan saja, asal dapat menegakkan tulang rusuknya. Tetapi bila ia terpaksa melakukannya, maka hendaklah sepertiga ( dari perutnya itu) diisi dengan makanan, sepertiganya dengan minuman dan sepertiganya lagi dengan nafasnya (udara, dikosongkan)” (HR. Imam Ahmad dan Turmudzi).


Baiklah  saya nak share resepi mudah Salmon Garlic Butter Sauce ini.

200gm Salmon
1 peeled onion and diced
3 cloves of garlic minced
1 tbsp of butter
1/2 tbsp mustard
1tbsp sour cream or yogurt
lemon juices
parsley
black pepper and salt

Grilled Salmon in the skillet. Saute onion and garlic with butter for a while. Add the rest ingredients. Shimmered till its thickened and Serve. 
Sprinkle a bit of garlic salt and pepper on them to taste.

...hailah takde masa bz sangat memasak setiap masa pegang senduk dan kuali demi somi dan anak2 terchenta...I bz sgt u know!

4 comments:

  1. momi selain salmon kite leh tuka ikan lain tak?

    ReplyDelete
  2. selalukan JAJA ikan sedap adalah ikan salmon kalau ikan lain pun boleh seperti Cat fish mommi cuma try nih dua jerr...

    ReplyDelete
  3. lau tuka siakap atau kurau ok tak? sebab jaja penggemar kedua2 ikan nih..hehehhe...ikan2 tu kerap ada dlm peti ais..:p

    ReplyDelete
  4. boleh kot kalau jaja suka mommi nih tka pakar ikan...beli jerr nama ikan pun mommi tak kenal...heheheh shhh tau...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...