Wok The Talk...

Monday, November 1, 2010

Udang Masak Lemak Cili Padi Nenas berkerisik...


Anak-anak saya memang suka seafood dan fish. Itulah sebabnya kalau di perhatikan banyak masakan saya berkisah dalam ramuan sebegini. Saya masak ikut selera suami dan anak-anak. Saya selalu beri mereka peluang untuk memilih recipe yang mereka suka. Lauk Lemak adalah kegemaran anak-anak saya. Saya teringat waktu saya kecil pun saya sangat suka makan lauk lemak.

Bahan-bahannya
300g udang sedang
beberapa potongan nenas

Bahan kisar
Sebatang serai (di titik sahaja)
2 sudu besar udang kering (di rendam terlebih dahulu)
segengam lada padi
1 biji bawang sedang
2 biji bawang putih
sedikit halia
sebesar ibu jari kunyi hidup
Sepacket kecil santan kara
1 sudu besar kerisik (optional)
1 cawan air

Setelah di kisar semua bahan tadi tidak di tumis hanya di masuk kan kedalam rebusan air berserta nenas. Masukan semuanya kecuali santan dan udang pengabishan.

Akhirnya hampir masak masukan udang dan santan kacau hingga mendidih siap! Untuk menjadikan lauk cantik pelan kan api kacau sesekali agar didihan tidak berbuih nanti santan akan jadi berketul dan tidak cantik.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...