Wok The Talk...

Wednesday, November 10, 2010

Di hina bukan alasan untuk berdosa...

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
(Surah Al-Baqarah: ayat 216)


Adakah kita mampu menghadapi ejekan dan hinaan orang terhadap kita? InsyaAllah.

Setiap dari kita di beri kekuatan olehNYA. Kekuatan hati menjalani setiap ujian mendatang. Anggap sahaja kutukkan itu sebagai satu cabaran untuk kita tampil maju. Memang tidak mudah untuk menerima setiap kutukan manusia. Adakalanya memang melampaui batas. Tapi apakan daya setiap manusia mempunyai hak tersendiri untuk meluahkan pendapat memasing.

So, kita jadikan iktibar supaya kita lebih berhati-hati apabila berbicara. Di sebalik kehinaan yang di lemparkan jangan sesekali kita menambah dosa dengan megeluarkan kekata kesat kembali. Kita tidak mahu menjadi seperti mereka. Mereka itu bukan kita.

Kita putarkan kembali ke arah kebaikan. Itulah yang sebaiknya. jangan sesekali kita bersekongkol dalam menelanjangi keburukan orang lain. Apatah lagi kita sendiri belom lengkap ilmu di dada dan belom mencukupi dalam ibadah.

Jangan kita suka perdebatkan 'hutang' orang lain...sedangkan kita sendiri masih perlu masa yang panjang untuk menjelaskan 'hutang' diri sendiri. Kita hidup berhutang MASA. Kita masih berhutang akhirat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...