Wok The Talk...

Sunday, November 14, 2010

Dimsum : Wonton Goreng oh Ala Dimsum


Wonton nih anak-anak saya suka sangat kalau isinya sedikit kerana mereka suka tepungnya yang garing. Di makan bercicah dengan sweet sauce dan chili nasi ayam (lada merah. bawang putih, gula dan cuka di lender dan masak seketika).


Sebenarnya pada hari Jumaat lepas saya serta keluarga memang sibuk buat dimsum dan menikmatinya. So untuk reseinya terpaksa saya buat satu persatu agar tidak kompius. 


Resepi intinya
1 paket kulit wonton (16-20 pieces)
Udang di kopek kulit dan di cincang halus
1 biji bawang putih di tumbuk halus
daun sup di cincang
1 teaspoon minyak bijan
garam dan lada sula secukup rasa
waterchesnut  di cincang juga optional

Jika anda suka waterchestnut bolehlah ambil seketul dua di cincang sama dan gaulkan semua bahan tadi dan di bunjutkan bersama kulit wonton tadi lalu di goreng dengan minyak yang agak panas dan banyak.

Oleh kerana hari jumaat lepas adalah hari dimsum dan seafood day maka seterusnya saya buat Dimsum yang sama bahan isinya dengan wonton tapi mengunakan kulit dimsum ianya mudah di buat tapi kerana bekas kukus antic saya agak kecil dan anak-anak saya pula tidak sabar nak makan makanya saya letak semua dalam kukus....hihihi ada yang merekah tapi tidak mengapa masuk mulut ngap sahjerlah...


Tepung untuk kulit dimsum amat mudah di dapati di pasaraya berdekatan. Tertulis perkataan Timsum instead or Dimsum. Jangan risau sama sajerlah.

Cara membuat kulit Dimsum nih agak berlainan sedikit dari biasa. Ia mengunakan air panas. Ambil secawan air dan didihkan lalu apabila sudah agak-agak suam sedikit masukan kedalam 1 1/2 cawan tepung Dimdum nih dan gunakan sudu untuk mengaulkannya. Jangan terus menerus menguli melecur tangan nanti...hihihi...tunggu sebentar agak-agak suam ulilah dan making a dough dan giling...


Saya agak playcheat sedikit tepung yang saya giling tak berapa smooth tepinya maka saya gunting kasi bulat ...LOL...tak sesia saya seorang designer dahulu...designer pencen dah...hahaha

Perlu di ingatkan ini adalah diari masakan saya sehari-harian tanpa rasa terpaksa, tertekan dan janganlah berasa stress apabila membacanya kerana saya memang suka masak macam-macam hari-hari...hihihi

4 comments:

  1. tampak sedap sesangat.. oh tidak...!!! kene pi shogun ni

    ReplyDelete
  2. Ida tertekan ni Mak Peah..

    Sangat sangat tertekan... stress tahap gaban..sebab ida suka makan ni

    ReplyDelete
  3. Mak Peah pun suka sangat makan nih tu pasal buat sendiri...nak dok kat kedai makan malu kat rumah bleh pakai totpants...LOL

    ReplyDelete
  4. susah nak dptkan tepung dimsum nie..(^_^) boleh share mne leh dptkan nya

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...