Wok The Talk...

Wednesday, November 24, 2010

KualiBuruk Seafood Pizza


Perlu di ingatkan Mak Peah buat pizza nih dari bahan yang terdapat di dapur Mak Peah. Pendek kata Mak Peah memang suka gunakan apa sahaja yang ada di dalam rumah Mak Peah dan sukatannya juga adalah ikut suka Mak Peah sahaja.

Pizza ini adalah atas permintaan dua metot mungil Mak Peah yang telah bercoti sekolah. Maklumlah minggu pertama bulan december baru kita akan bercoti dan berlibur sementara waktu nih bercoti makan sahajalah ya...hihihi

Ada dua jenis pizza yang Mak Peah buat kali ini di dalam siaz berukuran 6 by 9 inch tray. ya sizenya rectangle dan agak sederhana kecil. Di belah empat dan di ngap dah habis...cukuplah buat kami empat beranak sahaja.

DOUGH for two pizzas
21/2 cup of flour
1 packet Dry Baker's Yeast
air secukupnya dan garam

As usual the dough, I do it a bit soggy and leave it to rest for about 30-45 minutes. It will double the size and I divided into two.

Intinya for Seafood Pizza
1 spoon chili sos
1 spoon tomato sos
2 spoon mayonaise
mixed and spread sos all over the dough
10 prawn peel and chopped to 1 cm sizes
2 shiitake mushroom slice thin
1 tomatoes chopped
2 big spoon can tuna
and 3 sliced BBQ smoke cheese

You may change the ingredients accordingly. Set oven to lower heat at 175C for 10 minutes, then another 10-15 minutes set oven top and lower heat. So Heavenly simple yet DELICIOUS!!!

2 comments:

  1. salam gee,
    aduhai banyaknya makanan kat rumah gee..kita nak datang lah..hahha..selagi kita tak kenyang kita tak nak balik tau..hahaha..gee uli pakai tangan ke pakai breadmaker?..kita punya breadmaker dah half pass 6..

    ReplyDelete
  2. hahahah salam Ayu...sila kan silakan I nih hyper lah Ayu...

    I pakai tangan jerr Yang...sebelom tu I tak uli I masukan semua bahan then I taruk air lebih sikit kacau rata....tepung tu agak lembik dan soggy
    Ayu

    so I tutup dan let it rest...bila dah double up tu baru I scoop it up then ambik tempung kering dan uli ala kadar jerr...buat roti pun gitu Ayu senang dan mudah I belajar dari youtube cara mudah...

    Nanti InsyaAllah I tunjukan cara membuat dough roti sama jerr dengan semua baik pastry and all...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...