Wok The Talk...

Friday, November 12, 2010

Homemade Ban Mian Noodles


Actually ada dua tiga resepi ban mian kat dalam blog nih akan tetapi semua masak simple jerr...Tapi hari ini Mak Peah masak sungguh-sunguh dan real punya. Kali ini sehingga Ban Miannya pun Mak Peah uli dan potong-potong sendiri ala pasta la vista tau!

Ini resepi memang tak main-main dan cincai bocai. Punya lah sungguh-sungguh..Mak Peah masak hari nih...ntah berapa jenis juadah dengan dim sumnya lagi...lah nih nak siapkan dinner lepas magribh pulak...masakan ala seafood lah seafood sebab babah budak-budak off day lah off day...hihihii

Rich meaty soup ingredients
2 tbsp ikan bilis
2 garlics
1 onion
pounded all the above
1 tbsp sesame oil
salt and pepper
1 stock Knorr ikan bilis (optional)
Shrimps
Minced chicken meat
Vegetables
Sliced shiitake mushrooommmmmzzzzzzzz....
water jangan lupa tau!

Wonton
1 packet of wonton skin
minced shrimps
salt and pepper
chopped parsley

Ban Mian skin
1 1/2 cup of flour
1 egg
a dash of sesame oil
water and salt

Ikan bilis garing bercili sebagai hiasan
How to do? Gaul ikan bilis yang telah di cuci dengan lada kisar sedikit, garam dan gula lebih sedikit maka gorenglah dengan sukahati anda...kruppp!

...the half cook egg is oozing out...

Uli tepung untuk kulit Ban Mian seperti biasa. Gilling sehingga menipis dan potong seperti gambar di atas ini...

Untuk soup pula rencah di tumis dengan minyak yang sedikit, kerana nanti kita akan letak minyak bijan lagi. Masukan kulit Ban Mian let it cook nicely, selepas itu masukan minced chicken, shrimps and stock knorr salt and pepper last sayur...apabila mendidih pecahkan telur sebiji dalam mangkuk makanan anda...bukan di dalam periok...tunggu sehingga mendidih dan tuangkan kedalam mangkuk...biar telur tu masak dalam mangkuk bukan dalam periok....aduh boleh paham tak?...adeh pening Mak Peah tulis pun boleh pening...hahahahhahahahhaha...

Kelam kabut sikit sebab ada sobat yang nak resepi...Mak Peah memang gini suka kelam kabut selalu...hahahhaha phewwww ...pocot jantungku!

2 comments:

  1. i luv u ban mee! hihihi... thanks for sharing momi.. i luv u always!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...